CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Zabawa ruchowa - tworzenie par na ustalony sygnał. Zabawa dydaktyczna Dobierz obrazki - rzeczy stanowiące swoje uzupełnienie: szalik - czapka, łyżwy - lodowisko.
| - reagowanie na melodię piosenki - doskonalenie logicznego myślenia - wyrabianie umiejętności kojarzenia
| - dziecko szybko tworzy parę - dziecko prawidłowo dobiera elementy
|
Słuchanie wiersza B. Forma Zima w lesie. Rozmowa na temat zawartych w nim treści. Wspólne tworzenie kącika tematycznego. Formowanie z białego materiału pokrywy śnieżnej. Umieszczenie zwierząt (pluszaków), które żyją w polskich lasach i nie zapadają w sen zimowy.
| - wzbogacenie wiedzy przyrodniczej
| - dziecko wie, że aby zwierzęta przetrwały zimę niezbędna jest pomoc człowieka - dziecko chętnie uczestniczy w działaniach - dziecko odpowiada na zadawane pytania
|
Wyszukiwanie w książkach i czasopismach ilustracji przedstawiających las zimową porą. Zabawa ruchowa Stary niedźwiedź mocno śpi. Zabawy w kąciku zabaw.
| - zachęcanie do obcowania z książką
| - dziecko wie, że książka jest bogatym źródłem inforamcji
|
WTOREK |
Zabawa ruchowa Uciekaj myszko do dziury. Rozmowy indywidualne z dziećmi na temat sposobu dobierania garderoby do panujących warunków atmosferycznych. Wyszukiwanie ilustracji przedstawiających postacie w zimowych ubraniach. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [003].
| wdrażanie do wspólnej zabawy - rozumienie konieczności dbania o swoje zdrowie
| - dziecko przestrzega ustalonych reguł podczas zabawy - dziecko dobiera odpowiednio garderobę do pogody
|
Przypomnienie wyglądu i nazw figur geometrycznych. Tworzenie z nich różnych przedmiotów. Dzieci otrzymują koperty z figurami geometrycznymi wyciętymi z kolorowego papieru. Każde dziecko otrzymuje taki sam zestaw figur. Wykonują następujące czynności: układanie i przeliczanie figur, dodawanie i odejmowanie, tworzenie dowolnych kompozycji. Zabawa ruchowa - bieg po sali. Na hasło "trójkąty" zatrzymują się i w powietrzu rysują trójkąty. Zabawę powtarzamy zmieniając nazwy figur. Słuchanie piosenki Zrób to co ja w interpretacji prowadzącej, połączona z obrazowaniem tekstu ruchem.
| - kształtowanie pojęć matematycznych
| - dziecko nazywa figury geometryczne
|
Zabawy i gry planszowe przy stolikach.
| - doskonalenie umiejętności przyjmowania porażki
| - dziecko przestrzega zasad obowiązujących w grach
|
ŚRODA |
Na tablicy nauczycielka umieszcza ilustracje i zdjęcia przedstawiające zimę. Dzieci układają zdania dotyczące zawartych w nich treści. Kończą zdania rozpoczęte przez prowadzącą. Zabawa ruchowa Zwierzęta w lesie.
| - tworzenie zdań związanych z treścią - rozwijanie mowy, wzbogacanie słownika - naśladowanie ruchów prowadzącej
| - dziecko w logiczny sposób kończy zdanie - dziecko odtwarza ruchy nauczycielki
|
Słuchanie czytanego przez prowadzącą opowiadania B. Forma Przygoda. Rozmowa na temat treści. Zachęcanie do wypowiedzi dzieci nieśmiałych. Słuchanie ciszy. Nauczycielka gromadzi dzieci wokół siebie. Zwraca się do nich szeptem nawiązując do treści opowiadania. Zachęca do słuchania "ciszy w lesie". Dzieci kładą się na plecach, zamykają oczy i przez chwilę odpoczywają. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [004].
| - wzbogacanie wiedzy dotyczącej środowiska leśnego - ćwiczenie umiejętności wsłuchiwania się w ciszę - rozumienie, że hałas źle wpływa na samopoczucie człowieka
| - dziecko z uwagą słucha treści opowiadania - dziecko rozumie, że należy rozmawiać umiarkowanym głosem
|
Malowanie farbami plakatowymi na arkuszach szarego papieru na temat Zima w lesie. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
| - wyrabianie umiejętności malowania farbami plakatowymi
| - dziecko prawidłowo rozplanowuje pracę
|
CZWARTEK |
Jaką mamy dzisiaj pogodę - opisywanie charakterystycznych zjawisk dla zimy. Odrysowywanie szablonów gwiazdek (wycina nauczycielka). Ćwiczenie oddechowe - zdmuchiwanie "gwiazdek" z własnej dłoni (gwiazdki wykonane z bibuły). Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - utrwalenie wiadomości na temat zjawisk atmosferycznych - rozwijanie cierpliwości i sprawności manualnych
| - dziecko stosuje trafne określenia - dziecko starannie odrysowuje szablon
|
Rozmowa na temat Kto to jest leśniczy, w tym czytanie listu do pana leśniczego oraz historyjka obrazkowa Głodne zwierzęta. List do leśniczego napisany jest na dużym arkuszu brystolu. W miejscu niektórych wyrazów zostają umieszczone ilustracje (można wykorzystać ilustracje do kolorowania zamieszczone w opcji Kolorowanki). "Drogi panie leśniczy (postać leśniczego. Pan zna każdy zakątek lasu (ilustacja). Pan wie gdzie i jakie zwierzę można spotkać. Martwi się pan o całą naszą zwierzęcą i ptasią gromadę. Kiedy spadnie śnieg (ilustracja) w naszym paśniku (ilustracja) zawsze znajdziemy coś do jedzenia. Dziki (ilustracja) żołędzie (ilustracja), sarny (ilustracja) siano (ilustracja), zające (ilustracja) marchewkę (ilustracja). Nie zapomina pan także o ptakach (ilustracja). Zawsze znajdą dla siebie ziarenka (ilustracja). Dziękujemy. Mieszkańcy lasu" (ilustracja). Zapoznanie z piosenką B. Forma: Dobry opiekun. Zaznaczanie klaśnięciem pierwszej miary taktu.
| - poznanie zadań i roli leśniczego - kształcenie słuchu muzycznego
| - dziecko wie czym zajmuje się leśniczy - dziecko klaszcze na raz podczas słuchania melodii piosenki
|
Zabawy konstrukcyjne z klocków drewnianych. Zabawy ruchowe ze śpiewem - zaproponowane przez dzieci.
| - ćwiczenie wyobraźni przestrzennej
| - dziecko tworzy konstrukcje zarówno indywidualnie, jak i grupowo
|
PIĄTEK |
Umieszczenie odrysowanych przez dzieci gwiazdek w kąciku przyrody. Zabawa z piłką Łap i rzuć. Zabawa ruchowa z piłką Taniec z piłkami.
| - kształcenie umiejtności szybkiego wypowiadania nazw przedmiotów - szybka reakcja ruchowa na podany wyraz - czerpanie radości z zabaw z przyborem - kształcenie umiejętności dostosowania ruchów do partnera
| - dziecko wie co określamy mianem przedmiotów - dziecko wsłuchuje się w wypowiadane słowa i odpowiednio na nie reaguje - dziecko cieszy się z zabaw ruchowych - dziecko wie, że musi współdziałać z partnerem
|
Słuchanie wiersza B. Forma Goście w karmniku połączone z omawianiem sytuacji związanych z ptakami (np. dzieci wsypujące ziarenka do karmnika, zmarznięte ptaki siedzące obok siebie, pusty karmnik, ziarna). Nauczycielka przez krótką chwilkę pokazuje ilustrację (i zasłania), a dzieci opisują co na niej zdążyły zauważyć. Po odsłonięciu wspólne "sprawdzanie" co nie zostało zauważone. Wyciananie szablonów ptaków. Wypełnianie ich rozsmarowywaną plasteliną. Zabawa ruchowa Ptaki nocą.
| - ćwiczenie spostrzegawczości - wzbogacanie wiadomości związanych z przetrwaniem zimy przez ptaki - wyrabianie umiejętności posługiwania się nożyczkami - reakcja na ustalony sygnał
| - dziecko opowiada co widziało na ilustracji - dziecko wie dlaczego ptaki w mroźne noce siadają jeden obok drugiego - dziecko wycina starannie szablony ptaków - dziecko wie co to znaczy ciasno, ale bez popychania się
|
Zabawy i gry planszowe Chińczyk, Warcaby, Domino, Grzybobranie. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
| - kształcenie umiejętności liczenia pól
| - dziecko szybko dostrzega ilość oczek na kostce |