CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Nauczycielka zwraca się szeptem do dzieci wypowiadając ich imię. Dzieci, które wskaże, zajmują miejsca na brzegu dywanu. Śpiew zbiorowy piosenek połączony z elementem ruchu. Zabawa ruchowa Dziwne kwiatki.
| - utrwalanie kolorów - rozbudzanie aktywności dzieci - reagowanie na mowę szeptem
| - dziecko wykonuje polecenia mówione szeptem - dziecko prawidłowo nazywa kolory
|
Na dywanie nauczycielka rozkłada cztery kwadraty, które po złożeniu utworzą ilustrację lasu (składają je kolejno wyznaczone dzieci). Rozmawia na temat kształtu i barwy liści. Zwraca uwagę na dominującą barwę zieleni w różnych odcieniach oraz pierwsze wiosenne kwiaty. Praca plastyczna Wiosenne drzewo. Każde dziecko otrzymuje wycięty z kolorowego papieru kontur drzewa i zielone liście. Przykleja elementy na kartce w odpowiednich miejscach (liście mogą imitować kulki wykonane z karbowanej bibuły).
| - rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej - poznanie wyglądu lasu wczesną wiosną - doskonalenie sprawności manualnych
| - dziecko prawidłowo składa obrazek - dziecko wie, że wiosną las budzi się do życia - dziecko przykleja liście w odpowiednich miejscach
|
Manipulowanie klockami o kształtach figur geometrycznych. Nauczycielka demonstruje różne sposoby układania figur.
| - zachęcanie do tworzenia prostych kompozycji
| - dziecko chętnie manipuluje klockami
|
WTOREK |
Zabawa Co widzę w lusterku. Każde dziecko otrzymuje małe lusterko. - Popatrzcie do lusterka. Co widzicie? Dzieci wymieniają : nos, oczy, ucho. Następnie kolejno stają przed dużym lustrem. - Kogo widać w lusterku? - Gdzie Ola ma oczy? - Pokaż swoje ręce?.
| - wskazywanie części ciała i nazywanie ich
| - dziecko odpowiada na pytania co widzi w lustrze i w małym lusterku
|
Poznanie wyglądu pierwszych wiosennych kwiatów - przebiśniegów z wykorzystaniem ilustracji i zdjęć przedstawiających las wczesną wiosną. Zabawa ruchowa Przeszkody. Na tablicy nauczycielka umieszcza duży arkusz szarego papieru. Dzieci otrzymują wycięte z kolorowego papieru przebiśniegi. Kolejno podchodzą do tablicy i przyklejają je w dowolnych miejscach na arkuszu.
| - poznanie wyglądu przebiśniegów
| - dziecko wie, jak wygląda przebiśnieg oraz kiedy i gdzie wyrasta
|
Oglądanie ilustrowanych książek. Wyszukiwanie ilustracji przedstawiających las.
| - aktywizowanie mowy poprzez kontakt z książką
| - dziecko ogląda książki i wypowiada się na temat ilustracji
|
ŚRODA |
Zabawa ruchowa Moje paluszki.
| - ćwiczenie sprawności palców - ragowanie na ustalony sygnał
| - dziecko wykonuje ruchy palcami zgodnie z poleceniem - dziecko stara się dostosować swoje tempo marszu do innych
|
Las domem ptaków i zwierząt - rozmowa połączona z działaniem. Nauczycielka maluje na dużym arkuszu brystolu papieru drzewa pokryte zielonymi listkami i umieszcza go w widocznym miejscu na tablicy. Na dywanie rozkłada sylwety dorosłej sarny i małej sarenki, rodziny jeży i lisów, gniazdko z jajkami i ptaszki. Zapoznaje dzieci z wierszem B. Forma: Wiosna w lesie. Umieszcza na ilustracji odpowiednie sylwety.
| - poznanie zwierząt żyjących w naturalnym środowisku - wzbogacanie wiedzy na temat życia zwierząt w czasie wiosny
| - dziecko rozpoznaje i nazywa wiewiórkę, jeża, sarnę, lisa - dziecko wie, że wiosną rodzą się zwierzęta
|
Zabawa manipulacyjno - konstrukcyjna połączona z zabawą ruchową Drzewa w lesie. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Otrzymują plastikowe krążki, które wkładają przy pomocy nauczycielki według wielkości na patyczek. Następnie wszystkie ułożone krążki nauczycielka umieszcza w dowolnych miejscach na dywanie. - To są drzewa - zwraca się do dzieci. - Zaraz wybierzemy się na spacer po lesie. W rytmie muzyki płynącej z kasety magnetofonowej dzieci spacerują między "drzewami". Kiedy muzyka cichnie odpoczywają przechodząc do przysiadu. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
| - wyrabianie umiejętności układania według wielkości - przemieszczanie się między przeszkodami bez ich potrącania
| - dziecko prawidłowo układa krążki - dziecko ćwiczy umiejętność chodzenia między przeszkodami
|
CZWARTEK |
Improwizacje ruchowe do muzyki - sarenki biegają po lesie - jeże spacerują po lesie - taniec młodych listków - swobodne ruchy częściowo sugerowane przez prowadzącą.
| - reagowanie na muzykę
| - dziecko śmiało wykonuje elementy ruchu
|
Praca plastyczna Wiosenne barwy. Duże arkusze szarego papieru, dzieci przy pomocy grubych pędzli pokrywają ich powierzchnię farbami plakatowymi.
| - zwracanie uwagi na poprawny sposób trzymania pędzli - doskonalenie umiejętności wykonywania zamaszystych ruchów podczas malowania - pewne nakładanie farby na powierzchnię
| - dziecko pewnymi ruchami rozprowadza farbę - dziecko odkrywa świat barw poprzez ich mieszanie
|
Zabawy dowolne przy stolikach. Układanie klocków obrazkowych, według wzoru na obrazku.
| - wyrabianie spostrzegawczości - manipulowanie klockami
| - dziecko prawidłowo dobiera odpowiednie klocki
|
PIĄTEK |
Utrwalanie poznanych piosenek połączone z elementem ruchu. Oglądanie książek przy stolikach. Słuchanie opowiadania B. Forma: Czego uczy nas nasza Pani połączone z wykonywaniem czynności, o których mowa.
| - reagowanie na umówione sygnały
| - dziecko zna melodie i treści piosenek poznanych od początku roku szkolnego - dziecko z zainteresowaniem przegląda książki - dziecko reaguje na umówione sygnały - dziecko wyrabia sprawność ruchową
|
Wiosenny liść - praca plastyczna. Każde dziecko otrzymuje szablon dużego liścia wyciętego z brystolu. Pokrywa go klejem przy pomocy pędzla. Przykleja pocięte kawałki bibuły karbowanej
| - poznanie nowej techniki plastycznej
| - dziecko dokładnie wypełnia szablon kawałkami bibuły
|
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Obserwowanie pierwszych oznak wiosny.
| - poznanie nowej techniki plastycznej
| - dziecko chętnie wypowiada się na temat zmian przyrodzie |