aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > plany pracy
Kategoria: PLANY PRACY
Grupa wiekowa: dzieci 5-letnie
Miesiąc (propozycja): marzec
TEMAT TYGODNIA: W świecie muzyki
Autor: Bożena Forma
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Wspólne urządzanie kącika tematycznego. Zgromadzenie instrumentów perkusyjnych, ilustracji i zdjęć. Zagadki ruchowe Zgadnij co robię. Odgadywanie i naśladowanie czynności higienicznych (mycie rąk, zębów, twarzy). Zabawy ruchowe ze śpiewem Talar, Karuzela, Laurencja, Nitka, Stary Abraham. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [021].
- zachęcanie do współdziałania z nauczycielką
- rozwijanie pamięci odtwórczej
- rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej

- dziecko z zainteresowaniem pomaga nauczycielce
- dziecko łączy ruch ze śpiewem

Słuchanie opowiadania B. Forma: Marzenie Ani poprzedzone oglądaniem ilustracji przedstawiających pianino i fortepian. Szukanie różnic i podobieństw. Słuchanie utworu instrumentalnego na fortepian. Dzieci naśladują grę na fortepianie: wykonanie szybkich ruchów palcami, gra legato, uderzenia akordów, pasaże. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [021].
- wzbogacanie wiedzy muzycznej
-dziecko wie, że nauka gry na instrumencie wymaga dużo czasu i ćwiczeń
Wyjście na spacer w okolice przedszkola. Zabawy dowolne w sali.
- doskonalenie umiejętności opisywania krajobrazu zimową porą
- dziecko wzbogaca zasób słów
WTOREK
Układanie puzzli zgodnie z własnymi upodobaniami. Rozpoznawanie brzmienia instrumentów z płyty CD (fortepian, skrzypce, flet).
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
- doskonalenie percepcji słuchowej

- dziecko cierpliwie składa obrazek
- dziecko rozpoznaje instrument

Zabawy matematyczne W sklepie muzycznym. Słuchanie piosenki B. Forma Nutki. Rozmowa na temat treści, charakteru melodii. Przypomnienie określeń: zwrotka, refren.
- utrwalanie pojęcia zbioru
- wyszczególnianie zbiorów ze względu na określone cechy

- dziecko tworzy podzbiory
- dziecko prawidłowo przelicza elementy zbioru
- dziecko zaznacza klaśnięciem pierwszą miarę taktu

Gry i zabawy dowolne przy stolikach.
- przestrzeganie ustalonych zasad
- dziecko cierpliwie oczekuje na swoją kolej
ŚRODA
Wybieranie wśród ilustracji przygotowanych przez prowadzącą tych, które przedstawiają zimę. Opisywanie zawartych w nich treści. Zabawa ruchowa Śnieżna zamieć.
- rozwijanie mowy wiązanej
- dziecko dostrzega szczegóły na ilustracji
Wiersz B. Forma: Koncert. Słuchanie krótkich fragmentów koncertów. Zwrócenie uwagi na brzmienie najbardziej znanych dzieciom instrumentów o wiodącej linii melodycznej (fortepian, skrzypce, flet). Zabawa rytmiczna polegająca na powtarzaniu proponowanych przez prowadzącą przebiegów rytmicznych na wybranych instrumentach perkusyjnych. Powtarzanie przysłów z równoczesnym wyklaskiwaniem rytmów (nauczycielka w zależności od możliwości dzieci zmienia rytm). Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
- wzbogacanie słownika
- dziecko rozumie treść wiersza
- dziecko zna pojęcia: koncert, filharmonia, orkiestra, dyrygent

Zabawy klockami o kształtach figur geometrycznych. Nadawanie nazw swoim wytworom. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
- rozwijanie wyobraźni
- dziecko nazywa określone figury podczas zabawy
- dziecko przestrzega ustalonych zasad podczas działania

CZWARTEK
Zabawy z piosenką. Łączenie ruchu z rytmem (klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzenia o wybrane powierzchnie). Manipulowanie patyczkami. Układanie dowolnych kompozycji płaskich. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej
- ćwiczenie wyobraźni
- doskonalenie sprawności manualnych

- dziecko poprawnie wystukuje rytm
- dziecko tworzy ciekawe wzory płaskie

Zabawa tematyczna W filharmonii. Ćwiczenie graficzne: łączenie punktów bez odrywania dłoni od kartki, tworzących rysunek instrumentów. Wypełnianie ich plasteliną.
- pobudzanie dzieci do aktywnego działania
- przełamywanie bariery nieśmiałości
- zachęcanie do podejmowania nowych wyzwań

- dziecko wykazuje się dużą inwencją podczas zabawy
- dziecko chętnie zamienia się rolami

Słuchanie baśni Andersena: Nowe szaty cesarza. Zachęcanie do wypowiedzi na temat treści baśni. Ocena jej bohaterów. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
- wyrabianie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania
- odkładanie zabawek na swoje miejsce po zakończonej zabawie

- dziecko z uwagą śledzi losy bohaterów baśni
- dziecko szanuje zabawki podczas swobodnych zabaw

PIĄTEK
Ćwiczenie słuchowe - rozpoznawanie znanych dzieciom piosenek śpiewanych przez nauczycielkę na sylabach: lu, li, la, mi, mu. Zabawa ruchowa Śnieżne zaspy.
- rozwijanie percepcji słuchowej
- dziecko rozpoznaje melodię piosenki
Rozwiązywanie quizu, rozwiązywanie zagadek obrazkowych związanych z tematyką tygodnia. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
- utrwalanie wiadomości zdobytych w ciągu minionego tygodnia
- dziecko wykazuje się dużą wiedzą muzyczną
Zimowy prezent - należy przygotować słoik z nakrętką, drobne kulki styropianu, pociętą lametę lub brokat, plastelinę lub modelinę. Na wewnętrznej części pokrywki rozprowadzamy grubą warstwę kleju wodoodpornego. Kładziemy na nim kuleczki styropianowe, elementy z plasteliny (modeliny), na przykład bałwanka, choinkę i mocno przyklejamy (tak żeby po wyschnięciu kiedy odwrócimy słoik wszystkie elementy były w dalszym ciągu przyklejone do nakrętki. Następnie dodajemy szczyptę brokatu, pociętą lametę i sztuczny śnieg. Wypełniamy słoik wodą. Zakręcamy, odwracamy dnem do góry pozostawiając na kilka godzin żeby dokładnie wysechł. Następnie potrząsamy słoikiem patrząc na spadający śnieg i brokat.
- rozwijanie umiejętności manipulowania różnym tworzywem
- dziecko wymyśla ciekawe formy przestrzenne, które mocuje do dna słoika
odwiedzin: 22690465  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu