CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Wspólne urządzanie kącika tematycznego. Zgromadzenie instrumentów perkusyjnych, ilustracji i zdjęć. Zagadki ruchowe Zgadnij co robię. Odgadywanie i naśladowanie czynności higienicznych (mycie rąk, zębów, twarzy). Zabawy ruchowe ze śpiewem Talar, Karuzela, Laurencja, Nitka, Stary Abraham. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [021].
| - zachęcanie do współdziałania z nauczycielką - rozwijanie pamięci odtwórczej - rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej
| - dziecko z zainteresowaniem pomaga nauczycielce - dziecko łączy ruch ze śpiewem
|
Słuchanie opowiadania B. Forma: Marzenie Ani poprzedzone oglądaniem ilustracji przedstawiających pianino i fortepian. Szukanie różnic i podobieństw. Słuchanie utworu instrumentalnego na fortepian. Dzieci naśladują grę na fortepianie: wykonanie szybkich ruchów palcami, gra legato, uderzenia akordów, pasaże. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [021].
| - wzbogacanie wiedzy muzycznej
| -dziecko wie, że nauka gry na instrumencie wymaga dużo czasu i ćwiczeń
|
Wyjście na spacer w okolice przedszkola. Zabawy dowolne w sali.
| - doskonalenie umiejętności opisywania krajobrazu zimową porą
| - dziecko wzbogaca zasób słów
|
WTOREK |
Układanie puzzli zgodnie z własnymi upodobaniami. Rozpoznawanie brzmienia instrumentów z płyty CD (fortepian, skrzypce, flet).
| - rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej - doskonalenie percepcji słuchowej
| - dziecko cierpliwie składa obrazek - dziecko rozpoznaje instrument
|
Zabawy matematyczne W sklepie muzycznym. Słuchanie piosenki B. Forma Nutki. Rozmowa na temat treści, charakteru melodii. Przypomnienie określeń: zwrotka, refren.
| - utrwalanie pojęcia zbioru - wyszczególnianie zbiorów ze względu na określone cechy
| - dziecko tworzy podzbiory - dziecko prawidłowo przelicza elementy zbioru - dziecko zaznacza klaśnięciem pierwszą miarę taktu
|
Gry i zabawy dowolne przy stolikach.
| - przestrzeganie ustalonych zasad
| - dziecko cierpliwie oczekuje na swoją kolej
|
ŚRODA |
Wybieranie wśród ilustracji przygotowanych przez prowadzącą tych, które przedstawiają zimę. Opisywanie zawartych w nich treści. Zabawa ruchowa Śnieżna zamieć.
| - rozwijanie mowy wiązanej
| - dziecko dostrzega szczegóły na ilustracji
|
Wiersz B. Forma: Koncert. Słuchanie krótkich fragmentów koncertów. Zwrócenie uwagi na brzmienie najbardziej znanych dzieciom instrumentów o wiodącej linii melodycznej (fortepian, skrzypce, flet). Zabawa rytmiczna polegająca na powtarzaniu proponowanych przez prowadzącą przebiegów rytmicznych na wybranych instrumentach perkusyjnych. Powtarzanie przysłów z równoczesnym wyklaskiwaniem rytmów (nauczycielka w zależności od możliwości dzieci zmienia rytm). Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
| - wzbogacanie słownika
| - dziecko rozumie treść wiersza - dziecko zna pojęcia: koncert, filharmonia, orkiestra, dyrygent
|
Zabawy klockami o kształtach figur geometrycznych. Nadawanie nazw swoim wytworom. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
| - rozwijanie wyobraźni
| - dziecko nazywa określone figury podczas zabawy - dziecko przestrzega ustalonych zasad podczas działania
|
CZWARTEK |
Zabawy z piosenką. Łączenie ruchu z rytmem (klaskanie, pstrykanie, tupanie, uderzenia o wybrane powierzchnie). Manipulowanie patyczkami. Układanie dowolnych kompozycji płaskich. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej - ćwiczenie wyobraźni - doskonalenie sprawności manualnych
| - dziecko poprawnie wystukuje rytm - dziecko tworzy ciekawe wzory płaskie
|
Zabawa tematyczna W filharmonii. Ćwiczenie graficzne: łączenie punktów bez odrywania dłoni od kartki, tworzących rysunek instrumentów. Wypełnianie ich plasteliną.
| - pobudzanie dzieci do aktywnego działania - przełamywanie bariery nieśmiałości - zachęcanie do podejmowania nowych wyzwań
| - dziecko wykazuje się dużą inwencją podczas zabawy - dziecko chętnie zamienia się rolami
|
Słuchanie baśni Andersena: Nowe szaty cesarza. Zachęcanie do wypowiedzi na temat treści baśni. Ocena jej bohaterów. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
| - wyrabianie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania - odkładanie zabawek na swoje miejsce po zakończonej zabawie
| - dziecko z uwagą śledzi losy bohaterów baśni- dziecko szanuje zabawki podczas swobodnych zabaw
|
PIĄTEK |
Ćwiczenie słuchowe - rozpoznawanie znanych dzieciom piosenek śpiewanych przez nauczycielkę na sylabach: lu, li, la, mi, mu. Zabawa ruchowa Śnieżne zaspy.
| - rozwijanie percepcji słuchowej
| - dziecko rozpoznaje melodię piosenki
|
Rozwiązywanie quizu, rozwiązywanie zagadek obrazkowych związanych z tematyką tygodnia. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
| - utrwalanie wiadomości zdobytych w ciągu minionego tygodnia
| - dziecko wykazuje się dużą wiedzą muzyczną
|
Zimowy prezent - należy przygotować słoik z nakrętką, drobne kulki styropianu, pociętą lametę lub brokat, plastelinę lub modelinę. Na wewnętrznej części pokrywki rozprowadzamy grubą warstwę kleju wodoodpornego. Kładziemy na nim kuleczki styropianowe, elementy z plasteliny (modeliny), na przykład bałwanka, choinkę i mocno przyklejamy (tak żeby po wyschnięciu kiedy odwrócimy słoik wszystkie elementy były w dalszym ciągu przyklejone do nakrętki. Następnie dodajemy szczyptę brokatu, pociętą lametę i sztuczny śnieg. Wypełniamy słoik wodą. Zakręcamy, odwracamy dnem do góry pozostawiając na kilka godzin żeby dokładnie wysechł. Następnie potrząsamy słoikiem patrząc na spadający śnieg i brokat.
| - rozwijanie umiejętności manipulowania różnym tworzywem
| - dziecko wymyśla ciekawe formy przestrzenne, które mocuje do dna słoika |