CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [010]. Zabawy integracyjne Rolnik sam w dolinie, Pingwin.
| - rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej
| - dziecko chętnie uczestniczy w zabawie - dziecko zna melodie i teksty wykorzystywane w zabawie
|
Wprowadzenie do tematu - oglądanie książek o różnych okładkach, z dużą i małą ilością tekstu. Słuchanie opowiadania B. Forma: Jak Miś jechał na wycieczkę w interpretacji nauczycielki. Odpowiadanie na pytania dotyczące treści opowiadania. Naklejanie przygotowanych elementów wyciętych z kolorowego papieru tworzących postać misia. Dorysowanie misiowi plecaka i czapeczki.
| - poznanie utworu o wartościach wychowawczych - określanie nastroju opowiadania - próby samodzielnego opowiadania przekazanych treści - ćwiczenie umiejętności łączenia elementów w całość
| - dziecko ocenia postępowanie bohaterów opowiadania - dziecko z zainteresowaniem słucha przekazywanych przez prowadzącą treści - dziecko łączy prawidłowo elementy tworzące postacie bohaterów
|
Zabawy w kącikach zainteresowań. Chętne dzieci wspólnie z nauczycielką grają w kręgle.
| - rozwijanie umiejętności wspólnej zabawy - kształcenie umiejętności kierowania toczącej się piłki do celu
| - dziecko zgodnie bawi się z równieśnikami - dziecko poznało nową zabawę z elementem celowania
|
WTOREK |
Oglądanie książek w wyznaczonym miejscu. Swobodne rozmowy na temat zawartych w nich ilustracji. Pomoc nauczycielce podczas porządkowania książek w kąciku książki. Śpiew piosenek połączony z elementem ruchu.
| - wdrażanie do poszanowania książek - zachęcanie do swobodnych wypowiedzi - łączenie ruchu ze śpiewem
| - dziecko wie, że książki oglądamy w wyznaczonym do tego celu miejscu - dziecko chętnie uczestniczy w zabawach ze śpiewem
|
Zabawy matematyczne - tworzenie zbiorów figur geometrycznych (według kształtu i koloru). Przeliczanie w zakresie czterech. Wykonanie obrazu pociągu z mozaiki geometrycznej. Zabawa ruchowa Kolorowe obręcze.
| - utrwalanie wyglądu figur geometrycznych bez ich nazywania - tworzenie obrazu z figur geometrycznych - utrwalanie kolorów
| - dziecko potrafi wskazać figury o tym samym kształcie - dziecko prawidłowo reaguje na ustalone sygnały
|
Zabawy dowolne wybranymi zabawkami. Wykorzystanie zjeżdżalni w sali gimnastycznej.
| - wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie - czekanie na swoją kolej podczas zjeżdżania
| - dziecko odkłada zabawki na swoje miejsce - dziecko zachowuje zasady bezpieczeństwa podczas zjeżdżania - dziecko potrafi samodzielnie pokonać kilka stopni w górę i w dół przełamując własny strach
|
ŚRODA |
Wyszukiwanie w książkach i czasopismach ilustracji kwiatów. Opisywanie ich wyglądu. Ćwiczenie oddechowe Powiew wiatru. Zabawy integracyjne ze śpiewem z udziałem dzieci z grupy starszaków.
| - wyrabianie cierpliwości - rozwijanie mowy - rozbudzanie zaufania do dzieci z innych grup
| - dziecko dokładnie przegląda książki i czasopisma - dziecko odpowiada na pytania związane z ilustracjami - dziecko chętnie współdziała z dziećmi z innych grup
|
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [005]. Rozwiązywanie zagadek o znanych postaciach bajkowych. Rozwiązanie zagadki stanowi odpowiedź słowna, jak i wskazanie postaci na rozwieszonych ilustracjach, zdjęciach.
| - rozwijanie sprawności ruchowej - rozwijanie umiejętności kojarzenia
| - dziecko doskonali aparat ruchu - dziecko wzbogaca swój słownik
|
Słuchanie piosenki B. Forma: Spotkanie z wiosną. Ilustrowanie melodii piosenki poprzez naśladowanie ruchów proponowanych przez prowadzącą. Powtarzanie krótkich zdań proponowanych przez nauczycielkę w nadawanym przez nią rytmie, z równoczesnym wystukiwaniem rytmu drewnianymi klockami.
| - rozwijanie wrażliwości muzycznej - ćwiczenie poczucia rytmu
| - dziecko powtarza ruchy za nauczycielką - dziecko posiada dobre poczucie rytmu
|
CZWARTEK |
Pomoc w przygotowaniu materiałów do zajęć. Utrwalenie umiejętności składania swetrów, zapinania guzików. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - uświadomienie konieczności wcześniejszego przygotowania materiałów - wyrabianie samodzielności w zakresie samoobsługi
| - dziecko pomaga w przygotowaniach - dziecko składa sweter i sprawnie zapina guziki
|
J. Tuwim: Okulary - słuchanie wiersza w interpretacji nauczycielki. Poznanie sylwetki autora. Umieszczenie pod zdjęciem Juliana Tuwima znanych jego utworów oraz rysunków ich bohaterów, np.: W aeroplanie, Bambo, Pstryk, Pan Maluśkiewicz i wieloryb. Zabawa z zakresu techniki ruchu Muzyka i zabawki. Malowanie na wilgotnym papierze - mokre w mokrym.
| - poznanie nowego wiersza - przybliżenie dzieciom postaci Juliana Tuwima - poznanie nowej techniki plastycnej
| - dziecko z uwagą słucha recytacji nauczycielki - dziecko wykonują ciekawą pracę
|
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Słuchanie śpiewu ptaków. Wskazywanie zmian zachodzących w przyrodzie w okresie wiosny. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
| - wzbogacanie wiedzy przyrodniczej - wdrażanie do zachowania porządku po skończonej zabawie
| - dziecko z uwagą wsłuchuje się w głosy ptaków - dziecko odkłada zabawki na wyznaczone miejsce
|
PIĄTEK |
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - reagowanie na sygnały podawane przez prowadzącą - doskonalenie koordynacji słuchowo - ruchowej
| - dziecko poprawnie wykonuje ćwiczenia - dziecko rozumie polecenia nauczycielki
|
Rozmowa na temat stosowania form grzecznościowych wobec osób wchodzących do sali. Zabawa doskonaląca spostrzegawczość Jak wygląda mój kolega. Nauczycielka opisuje wybrane przez siebie dziecko. Pozostałe dzieci odgadują, o którym z nich mowa. Rozmowa z dziećmi na temat W jaki sposób lubię spędzać czas z rodziną. Praca plastyczna Moje ulubione zajęcie. Nauka piosenki B. Forma: Śmiej się z nami.
| - okazywanie szacunku wobec osób starszych - rozwijanie spostrzegawczości
| - dziecko stosuje przyjęte formy grzecznościowe - dziecko chętnie odpowiada na pytania - dziecko przestrzega określonych zasad podczas zabawy - dziecko stosuje przyjęte formy grzecznościowe
|
Wyjście do ogrodu. Rysowanie kredą po asfalcie. Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne w sali plastikowymi klockami.
| - ćwiczenie sprawności palców i dłoni - nazywanie swoich wytworów
| - dziecko chętnie rysuje kredą po asfalcie - dziecko nadaje nazwy swoim budowlom |