CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Rysowanie na temat dowolny podczas schodzenia się dzieci. Rozpoznawanie dwięków wydawanych przez różne przedmioty (ukryte za parawanem - nauczycielka wydobywa z nich dźwięki). Zabawa ruchowa Słońce i deszcz. Zabawa ruchowa Ptaki.
| - rozwijanie sprawności palców - rozwijanie słuchu muzycznego
| - dziecko prawidłowo trzyma kredkę - dziecko rozpoznaje przedmioty na podstawie słyszanych dźwięków
|
Rozmowa połączona z oglądaniem plansz na temat Sad w czterech porach roku - wiosna. Zabawa ruchowa Sygnały. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [021].
| - wzbogacanie słownika - praca nad prawidłowym sposobem wysławiania się
| - dziecko słucha z uwagą - dziecko wypowiada się w logiczny sposób
|
Zabawy przy stolikach. Swobodne improwizacje ruchowe do piosenek poznanych w trakcie roku szkolnego.
| - utrwalanie melodii i tekstów
| - dziecko chętnie łączy ruch ze śpiewem
|
WTOREK |
Pomoc nauczycielce w przygotowaniach do zajęć. Oglądanie książek i czasopism, wyszukiwanie ilustracji o tematyce wiosennej. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [015].
| - zachęcanie do obcowania z książką
| - dziecko wyszukuje odpowiednie ilustracje - dziecko opisuje własnymi słowami wybrane obrazki
|
Zabawy matematyczne - przeliczanie kwitnących drzew w barwach białych i różowych w zakresie siedmiu. Stosowanie określeń: duże, małe, średnie. Zabawa ruchowa Tunel. Wycinanie kwiatów z białej i różowej bibuły. Ozdabianie nimi szablonów drzew namalowanych na dużych arkuszach papieru.
| - określanie wielkości drzew - rozwijanie umiejętności manipulowania nożyczkami
| - dziecko stosuje odpowiednie określenia - dziecko przelicza elementy w zakresie siedmiu - dziecko starannie wycina kwiaty z bibuły
|
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Obserwacja kwiatów i młodych liści na drzewach. Słuchanie śpiewu ptaków.
| - obserwacja najbliższego otoczenia w okresie wiosny
| - dziecko opisuje wygląd drzew w okresie wiosny
|
ŚRODA |
Zabawy integracyjne ze śpiewem. Nawlekanie na żyłki koralików. Zabawa ruchowa Psotny wietrzyk.
| - utrwalanie tekstów i melodii piosenek - wyrabianie sprawności manualnych rąk
| - dziecko łaczy śpiew z muzyką - dziecko sprawnie nawleka koraliki na żyłki
|
Słuchanie opowiadania B. Forma: Spotkanie w sadzie. Oglądanie ilustracji pszczoły. Poznanie jej zwyczajów. Dłuższe wypowiedzi na jej temat. Zabawa ruchowa Cicho i głośno. Wykonanie pszczoły z rolki po papierze toaletowym. Ozdabianie jej paskami kolorowego papieru.
| - wzbogacanie wiedzy na temat owadów - reagowanie na ustalone sygnały - rozwijanie wyobraźni - ćwiczenie umiejętności łączenia elementów
| - dziecko zna zwyczaje pszczół - dziecko słucha poleceń nauczycielki - dziecko starannie okleja rolkę papierem kolorowym, przykleja do niej głowę, skrzydła i nogi
|
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Obserwacja kwiatów i młodych liści na drzewach. Słuchanie śpiewu ptaków.
| - obserwacja najbliższego otoczenia w okresie wiosny
| - dziecko opisuje wygląd drzew w okresie wiosny
|
CZWARTEK |
Układanie na dywanie dowolnych kompozycji z materiału przyrodniczego (nasiona grochu, fasoli,słonecznika, pestek z dyni). Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - rozwijanie wyobraźni
| - dziecko manipuluje nasionami tworząc z nich różne wzory
|
J. Tuwim: Ptasie radio - słuchanie wiersza w interpretacji nauczycielki. Ćwiczenia ortofoniczne w oparciu o tekst wiersza. Łączenie głosu ptaka z odpowiednim obrazkiem przedstawiającym jego postać. Zabawa ruchowa Piórka. Praca plastyczna, zespołowa - Ptaki w sadzie. Naklejanie wyciętych z bibuły ptaków i kwiatów - na drzewa wykrojone z filcu bądź z bibuły falistej, przyklejonej na dużym arkuszu brystolu.
| - poznanie róznych gatunków ptaków, łączenie obrazka z głosem - umiejętność współpracy z innymi
| - dziecko naśladuje głosy ptaków - dziecko zna wygląd niektórych ptaków
|
Zabawy w przedszkolnym ogrodzie. Pokonywanie przeszkód na ścieżce zdrowia.
| - rozwijanie sprawności ruchowej - przestrzeganie ustalonych zasad
| - dziecko chętnie przebywa na świeżym powietrzu
|
PIĄTEK |
Składanie w całość elementów obrazków pociętych na sześć części. Pomoc dzieci w porządkowaniu kącika przyrody. Zabawa rytmiczno - ruchowa Głowa, ramiona, kolana, pięty.
| - rozwijanie spostrzegawczości - zachęcanie do współdziałania z nauczycielką
| - dziecko łączy elementy w całość - dziecko chętnie pomaga nauczycielce
|
Nauka piosenki B. Forma: Różne kolory. Powtarzanie rytmów granych na wybranych instrumentach perkusyjnych. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
| - poznanie nowej piosenki - rozwijanie poczucia rytmu - utrwalanie budowy i brzmienia instrumentów perkusyjnych
| - dziecko zaznacza klaśnięciem refren - dziecko zna melodię i tekst piosenki - dziecko powtarza rytmy proponowane przez nauczycielkę
|
Słuchanie baśni J. CH. Andersena: Calineczka w interpretacji nauczycielki.
| - zachęcanie do obcowania z literaturą
| - dziecko odpowiada na pytania związane z treścią |