aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > kącik nauczyciela
Kategoria: KĄCIK NAUCZYCIELA
Podkategoria: INNOWACJE PEDAGOGICZNE - PROPOZYCJE
KAŻDE DZIECKO POTRAFI RYSOWAĆ
PROPOZYCJA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Autor: Izabela Mitręga

poprzednia strona -   3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13   - następna strona


7.2 ENCYKLOPEDIA KSZTAŁTÓW

Rozdział przeznaczony dla dzieci, które będą podnosić w dalszym ciągu swoją sprawność grafomotoryczną.

Najpierw trzeba dzieci nauczyć "widzieć" i odtwarzać, a potem dopiero uczymy tworzyć. Ćwiczenia w odtwarzaniu kształtów mają dzieciom pomóc, nie tylko jako ćwiczenia małej motoryki, ale poprzez nie dzieci dostrzegają złożoność kształtów wokół siebie. W czasie tych ćwiczeń dzieci rysują najpierw ręką dominującą, a potem niedominującą i oburącz. Jest to ważne ze względu na równoważenie stron ciała i danie dzieciom możliwości wyboru ręki.

Aby ćwiczenia kształtów nie stały się nudne, a były rozwijające należy z kształtów tworzyć obrazy abstrakcyjne, np.: projektowanie wzoru zasłon, materiału na sukienkę, rysowanie projektu sadzenia kwiatów w ogrodzie, układ gwiazd na niebie lub kamieni w sadzawce, itp.

Trzeba również uzmysłowić dzieciom, jak bardzo różnorodny jest świat kolorów. Wrażliwość i wyczucie barw wymaga ćwiczeń. Dzieci poznają kolory podstawowe i pochodne, a później mogą je grupować na ciepłe i zimne. Ćwiczenia w rysowaniu linii i figur połączone będą z poznaniem różnych kolorów.

Zaczynamy ćwiczenia od ruchów rozmachowych. Przechodzimy kolejno od największych ruchów i dużych formatów, do coraz mniejszych. Najmniejszym formatem powinien być A4.

Proponuję następujące ćwiczenia:
•   rysowanie dłonią w powietrzu - wyciągnięta ręka
•   rysowanie palcem w powietrzu (ręką dominującą, ręką niedominującą, oburącz)
•   rysowanie palcem po dywanie
•   układanie na dywanie wzoru z włóczki, wstążki
•   rysowanie wzoru na plecach kolegi (pociąg)
•   ruchy palcem po wzorze na kartce A4
•   rysowanie wzoru na tacy z sypkim materiałem
•   rysowanie wzoru na tablicy kredą
•   układanie wzoru z wałeczków plasteliny

Dopiero po trzech ćwiczeniach, które mają na celu utrwalenie wzoru dzieci mogą rysować go farbami, kredkami, mazakami lub wyklejać z kolorowego papieru albo tworzyć obrazy abstrakcyjne.

poprzednia strona -   3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13   - następna strona

odwiedzin: 21062704  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu